Wikia

Harry Potter Wiki

Winky

Overleg0
2.642 pagina's
op deze wiki
Winky
House-elf, Winky (Concept Artwork for the HP4 film)
Biografische informatie
Soort
Fysieke beschrijving
Geslacht
Vrouw
Huidskleur
wit
Kleur ogen
Reusachtig groot en bruinkleurig
Magische kenmerken
Affiliatie
Eerste verschijning

Winky is een figuur in de serie boeken rond Harry Potter van de Engelse schrijfster Joanne Rowling. Winky is een vrouwelijke huis-elf en werkte bij Barto Krenck Sr..

Ze heeft een grote neus, draagt een theedoek als kleding en heeft hoogtevrees. Ze neemt haar taak zeer serieus en vindt dat huis-elfen geen plezier horen te hebben. Winky vindt Dobby dan ook vaak dat hij een slechte huis-elf zou zijn omdat hij zijn contact gebroken heeft met zijn meesters, de Malfidussen.

Als er tijdens de WK-Zwerkbal het Duistere Teken verschijnt, wordt Winky er van verdacht het teken te hebben opgeroepen, omdat ze gevonden wordt, met een toverstok in haar hand, waar het teken mee is opgeroepen. Daardoor krijgt ze de kleren (met andere woorden: ze wordt ontslagen).

Hier is ze helemaal kapot van. Ze wordt gevonden door Dobby, een andere vrije huiself, die wel van zijn vrijheid geniet en samen solliciteren ze op Zweinstein. Dobby neemt haar onder zijn hoede. Winky verzorgt zichzelf slecht en drinkt meer boterbier dan goed voor haar is. Ze slaapt vaak en draagt vieze oude vodden.

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki