Wikia

Slytherin.jpg
Zalazar Zwadderich
Biografische informatie
Geboren Voor 993, Ierland
Gestorven Ergens in de Middeleeuwen
Bloed status Volbloed
Titel(s)
  • Stichter van Zweinstein
  • Professor
Fysieke beschrijving
Species Mens
Geslacht Man
Haar kleur Wit
Oog Kleur Grijs
Huid Kleur Bleek
Familie informatie
Familie
Magische kenmerken
Stok Slangenhout met de hoorn van een Basilisk
Affiliatie
Beroep
  • Leraar op Zweinstein (voorheen)
  • Stichter van Zweinstein
Afdeling
Trouw
"We nemen slechts leerlingen van zuiver bloed."
—Zwadderich's overtuiging over het toelaten van studenten[src]

Zalazar Zwadderich (Engels: Salazar Slytherin) was een volbloed tovenaar uit de middeleeuwen. Hij was een Sisseltong (een tovenaar met de zeldzame eigenschap om met slangen te praten) en bedreven in Legilimentie. Hij was één van de vier stichters van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus en de voormalige beste vriend van Goderic Griffoendor, mede-stichter. Zwadderich vertrouwde Dreuzeltelg studenten niet, en hij uitte zijn mening door te zeggen dat zij niet mochten worden toegelaten tot Zweinstein. Toen de andere stichters het daar niet mee eens waren, creëerde Zwadderich de Geheime Kamer, waarin hij een Basilisk verborgen hielt. Kort daarna verliet hij de school, om vervolgens nooit meer terug te keren, en overleed ergens in de Middeleeuwen.

BiografieEdit

Vroegere levenEdit

De Sorteerhoed beschreef hem als "machtswellustig Zwadderich" en dat hij uit een "zompige ven" kwam. Dit zou de reden kunnen zijn dat hij en zijn familie de gave hebben om Sisselspraak te spreken. Er wordt gezegd dat iedereen die Sisselspraak kan spreken op de een of andere manier gerelateerd is aan Zalazar Zwadderich. De vennen in Oost-Engeland zijn in Norfolk, Licolnshire, Cambridgeshire, en de aangrenzende provincies, maar dit stelt niet vast dat Zwadderich ook werkelijk uit deze regio kwam.

Het stichten van ZweinsteinEdit

Naar verluidt één van "de meest briljante heksen en tovenaars van hun tijd" te zijn, stichtte Zalazar Zwadderich, in samenwerking met Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf en Rowena Ravenklauw, Zweinstein. Later verbrak hij echter de banden met Griffoendor. Hij lijkt de studenten voor zijn afdeling zorgvuldig gekozen te hebben. Volgens Albus Perkamentus waren de kwaliteiten die Zwadderich prees in zijn gekozen studenten vindingrijkheid, intelligentie, vastberadenheid, en een zekere minachtig voor de regels, samen met de vaardigheid in Sisselspraak. Hij selecteerde zijn studenten ook op hun sluwheid, ambitie, en bloedzuiverheid. Zijn afdeling op Zweinstein wordt gesymboliseerd door een slang, met als afdelingskleuren groen en zilver.

Het verlaten van ZweinsteinEdit

"Ik heb altijd al geweten dat Zalazar Zwadderich een knetter, oude gek was, maar ik wist niet dat hij al deze onzin over bloedzuiverheid begonnen was. Al werd ik er voor betaald, dan zou ik alsnog niet bij zijn afdeling willen zitten. Als de Sorteerhoed had geprobeerd mij bij Zwadderich in te delen, had ik meteen de trein terug naar huis genomen..."
Ron Wemel uit zijn mening over Zwadderich's overtuigingen[src]

Na het stichten van Zweinstein en een aantal jaren van vreedzame samenwerking, begon er uiteindelijk een breuk te groeien tussen Zwadderich en de andere stichters. Zwadderich verachtte het om studenten uit Dreuzel families toe te laten tot Zweinstein, en probeerde daarom de andere stichters ervan te overtuigen om alleen studenten uit volbloed families toe te laten. De andere stichters, in het bijzonder Griffoendor, waren het echter niet eens met Zwadderich. Uiteindelijk onstond er een hevige discussie over dit onderwerp tussen Zwadderich en Griffoendor, waarbij door de Sorteerhoed wordt gesuggereerd dat er zelfs werd geduelleerd, en daardoor de rivaliteit tussen de afdelingen is ontstaan. Zwadderich koos er uiteindelijk voor om de school te verlaten, nadat hij de Geheime Kamer en Basilisk had achtergelaten. Het is onbekend wanneer en hoe Zwadderich stierf.

Na zijn doodEdit

00The-chamber-of-secrets-harry-potter-34783631-1024-768.jpg

Het beeld van Zalazar Zwadderich en de verblijfplaats van de Basilisk van Zalazar Zwadderich in de Geheime Kamer

Volgens de oude legende, verteld door leraar Geschiedenis van de Toverkunst, Cuthbert Kist, was Zalazar Zwadderich verantwoordelijk voor de bouw van de Gehieme Kamer onder de kerkers van het kasteel. Het werd speciaal gemaakt met als doel de school te zuiveren van alle Dreuzeltelg studenten. De Kamer bevatte een basilisk, die alleen zou kunnen worden beheerst door Zwadderich's "ware erfgenaam", en kon worden gebruikt om de school te ontdoen van alle Dreuzeltelgen. Een deel van de legende werd waargemaakt in 1943, toen Marten Asmodom Vilijn, de erfgenaam van Zwadderich, de Kamer opende en de Basilisk gebruikte om Dreuzeltelgen aan te vallen.

Een meisje dat de Basilisk had gedood is nu een spook dat tegenwoordig bekend staat als Jammerende Jenny. De ingang van de Geheime Kamer bevindt zich in de toiletten waar zij rondwaart, en kan alleen worden geopend door in Sisselspraak te spreken, net als Zwadderich kon. In 1993 opende Vilijn de Kamer opnieuw doormiddel van het gebruik van één van zijn zeven Gruzielementen, zijn dagboek. Met behulp van het stukje van zijn ziel dat verborgen zat in het dagboek, nam hij bezit van Ginny Wemel en dwong haar zijn bevelen uit te voeren. Terwijl hij de Dreuzeltelg studenten aanviel, was zijn uiteindelijke doel om Harry Potter naar de Kamer te lokken en hem te doden.

Zwadderich had een medaillon versierd met de letter Z, dat later een erfstuk van zijn laatst bekende nakomelingen, de Mergels, werd. Merope Mergel verkocht het medaillon aan Caractacus Oorlof. Vervolgens werd het verkocht aan Orchidea Smid, die een liefde voor antiek had. Het medaillon werd van haar gestolen door Marten Vilijn. Vilijn zo later een Gruzielement van het medaillon hebben gemaakt, en het hebben verborgen in een zee-grot die hij in zijn jeugd had bezocht. Hetzelfde medaillon werd later verwijderd uit de grot door Regulus Zwarts met behulp van zijn huiself, Knijster. Knijster kreeg het bevel om het medaillon te vernietigen, maar was niet in staat om dat te doen.

Het werd opnieuw gestolen uit Grimboudplein 12, het huis van de Familie Zwarts, door Levenius Lorrebos. Het medaillon vond uiteindelijk zijn weg in de handen van Dorothea Omber, een medewerker van het Ministerie van Toverkunst. Omber gebruikte het als intimidatie door het te dragen en te beweren dat de Z voor Zagrijn stond, een volbloed toverfamilie. Dit zou kunnen betekenen dat ze niet beter wist, of dat ze de ware betekenis van het medaillon probeerde te verbergen.

Het medaillon werd teruggewonnen door Harry Potter, en werd later vernietigd door Ron Wemel met het Zwaard van Griffoendor. Dit vernietigde ook alle krachten van het Gruzielement.

Er zijn ook een aantal schilderijen van Zwadderich aanwezig op Zweinstein, die een geheime sluipweg tussen de kerkers en een zijkamer van de Binnenkomsthal verbergen. Het wachtwoord dat nodig is om toegang te krijgen is "Doodsnood". Een ander schilderij van Zwadderich hangt in het kantoor van het Schoolhoofd.

In het schooljaar van 1997-1998 realiseerde Zwadderich's erfgenaam, Marten Vilijn (beter bekend als Heer Voldemort) de wens van het zuiveren van de school van Dreuzeltelgen op een andere manier, namelijk de overname van het Ministerie van Toverkunst en het gebruik van misleidende propaganda. Voldemort slaagde erin om Dreuzeltelgen te verdrijven uit de Tovenaarswereld, en aan het einde van het schooljaar, beweerde Voldemort dat studenten op Zweinstein niet meer gesorteerde hoefde te worden, en dat alleen de symbolen, schilden en kleuren van Zwadderich voldoende waren. Na de dood van Voldemort werd dit allemaal ingetrokken, en eindigde de ultieme wens van Zwadderich in een mislukking.

UiterlijkEdit

Sada2.jpg

Zalazar Zwadderich

"Toen hij ter hoogte van de laatste twee zuilen was, doemde er een beeld op uit het duister, een standbeeld dat even hoog was als de Kamer zelf en dat tegen de achtermuur stond. Stokoud en aapachtig, met een lange, dunne baard die bijna tot op de zoom van het golvende, stenen tovenaarsgewaad kwam. Twee gigantische grijze voeten stonden op de gladde vloer van de kamer."
—Beschrijving van het beeld van Zwadderich[src]

Het beeld van Zalazar Zwadderich in de Geheime Kamer toont een "stokoude en aapachtige" man met een "lange, dunne baard die bijna tot de zoom van zijn tovenaarsgewaad kwam." Zijn baard was wit van kleur. Asmodom Mergel, een bloedverwant, wordt ook als "aapachtig" beschreven.

PersoonlijkheidEdit

Zalazar Zwadderich stond bekend om zijn sluwheid en vastberadenheid, kwaliteiten die hij ook prees in de studenten van zijn afdeling. Op een bepaald moment verwijst de Sorteerhoed ook naar hem als "machtswellustige Zwadderich". Hij leek voor niets of niemand te stoppen om zijn doel te bereiken; Dit werd bewezen toen hij de Geheime Kamer bouwde om de school van Dreuzeltelgen te zuiveren, ondanks het feit dat de andere stichters het niet eens waren met zijn overtuigingen. Er wordt gezegd dat Zwadderich een van de grootste tovenaars van zijn tijd was, met veel vaardigheden, en dan met name in Legilimentie. Bij het sorteren van studenten in Zwadderich, zoekt de Sorteerhoed naar de kwaliteiten van Zwadderich, namelijk sluwheid, doorzettingsvermogen, ambitie en vindingrijkheid.

Magische vaardighedenEdit

  • Sisseltong: Zalazar Zwadderich was één van de eerste geregistreerde Sisselsprekers, en gebruikte dit vermogen om een Basilisk te beheersen. Als gevolg hiervan is het symbool van zijn afdeling een slang. Ook gaf hij deze vaardigheid door aan zijn nakomelingen.
  • Legilimentie: Er wordt gezegd dat Zwadderich een ervaren Legilimens was.
  • Basilisk fokker: Zwadderich is er in geslaagd om een basilisk te fokken en deze in leven te houden in de Geheime Kamer voor meer dan duizend jaar. Dit is langer dan de gemiddelde leeftijd van negenhonderd jaar voor een Basilisk.
  • Zwarte Kunsten (waarschijnlijk): Er zijn geruchten dat hij de Geheime Kamer oorspronkelijk had gebouwd als plek om zijn studenten les te geven in de Zwarte Kunsten.

BezittingenEdit

  • Medaillon: Zwadderich was eigenaar van een medaillon die hij doorgaf aan zijn nakomelingen. Het werd later veranderd in een Gruzielement door één van zijn nakomelingen, Marten Vilijn.
  • Basilisk: Zwadderich bezat een Basilisk en hield deze in de Geheime Kamer.

EtymologieEdit

Screenshot 1169.png
De naam "Salazar" is van oorsprong een Portugese familienaam. António de Oliveira Salazar was een dictator van Portugal (waar Rowling een aantal jaren heeft gewoond) van 1932 tot 1968. Rowling verklaarde dat ze de naam "Salazar Slytherin" had gekozen mededankzij de naam van de Portugese dictator.

Ondertussen kan "Slytherin" verwijzen naar "slithering" het Engelse woord voor "glijden" en dat gelinkt kan worden aan de manier waarop slangen zich voortbewegen. Wellicht dat dit ook verwijst naar zijn vaardigheid om met slangen te praten, ook wel Sisselspraak. Salazar, soms ook geschreven als Salasar, is een Baskische achternaam met als betekenis "oude hal" (van het Castiliaanse woord "Sala" (hal) en het Baskische woord "zahar" (oud)). De naam is afkomstig van de stad met dezelfde naam: Salazar, in het noorden van Burgos, Castilië.

Alonso de Salazar Frías was een 16de-17de eeuwse Spaanse inquisiteur die beroemd is vanwege het overtuigen van de Spaande Inquisitie dat het merendeel van de gevallen met betrekking tot hekserij waren gebaseerd op waanzin en het stoppen van martelingen, in plaats van nauwkeurig onderzoek te doen. Hij was in staat om veroordelingen te stoppen met behulp van getuigenissen.

TriviaEdit

  • Zwadderich werd in juni 2007 verkozen tot "Tovenaar van de Maand" op de website van J.K. Rowling. "Als één van de vier beroemde stichters van Zweinstein was Zwadderich een van de eerste geregistreerde Sisselsprekers, een getalenteerde Legilimens, en een beruchte kampioen van volbloed verheerlijking."
  • In de films is alleen het hoofd van het beeld van Zalazar Zwadderich te zien, in vergelijking met het boek waarin het hele lichaam aanwezig was. Er is onthuld dat de Kamer overspoeld is geraakt, waardoor de rest van het lichaam zich onder het water bevindt.
  • Zwadderich verschijnt als een schilderij in Harry Potter and the Forbidden Journey in Universal Studios, Orlando. Hij spreekt hier zijn ongenoegen uit over Harry Potter en Albus Perkamentus.
  • Harry is zeer ver vewant aan Zalazar Zwadderich, maar is niet een nakomeling van hem. Voldemort stamt namelijk af van Zwadderich en Cadmus Prosper, terwijl Harry een afstammeling is van Ignotus Prosper.
  • Hoewel Voldemort een afstammeling van zowel Zalazar Zwadderich als Cadmus Prosper is, is er geen bewijs dat Zwadderich een voorouder van de Prosper's is.
  • Zwadderich bouwde de Geheime Kamer om zijn erfgenaam de school te laten zuiveren van Dreuzeltelgen. Echter, na het falen van de Kamer, volbracht Voldemort Zwadderich's wens op een andere manier, namelijk de overname van het Ministerie van Toverkunst en het creëren van de Registratiecommissie van Dreuzeltelgen.
  • Hoewel er algemeen geaccepteerd wordt dat Zalazar Zwadderich afkomstig is van de vennen in het oosten van Engeland, is dat niet bevestigd. Het zou logischer zijn als Zwadderich uit Ierland zou komen, want dat zou betekenen dat de vier stichters van Zweinstein uit de vier belangrijkste landen komen, waar ook de meeste studenten van Zweinstein vandaan komen. Schotland (Ravenklauw), Wales (Huffelpuf), Engeland (Griffoendor) en Ierland (Zwadderich). Ierland heeft echter geen slangen, waardoor het oosten van Engeland waarschijnlijker zou zijn.
  • Zijn afkeer van tovenaars en heksen met Dreuzel afkomst kan zijn ontstaan uit het politieke klimaat waarin hij leefde, waar gebruikers van magie werden vervolgd en opgejaagd door Dreuzels.

Zie ookEdit

BronEdit

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

Around Wikia's network

Random Wiki