Wikia

Harry Potter Wiki

Zwadderich

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Zwadderich
Zwadderich.jpg
Afdelings informatie
Naam
Zwadderich
Oprichter
Afdelingskleuren
Groen en Zilver
Dier
Slang
Kenmerken
Sluw en schuwt echt niets, zolang het doel maar wordt bereikt
Afdelingshoofd
Tot aan de lente van 1997 professor Severus Sneep. Zijn opvolger is professor Hildebrand Slakhoorn, die eerder ook al hoofd van Zwadderich was. Professor Sneep werd in boek 7 schoolhoofd.
Afdelingsgeest
De Bloederige Baron
Leerlingenkamer
Vlakbij de kerkers, onder in het kasteel van Zweinstein. In de leerlingenkamer heerst een groene gloed, omdat de kamer onder het grote meer gelegen is. De leerlingenkamer is te bereiken door bij een muur het juiste wachtwoord te geven.
Bewoners
Zwadderaars

Zwadderich (Engels: Slytherin), is een van de vier afdelingen van Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus uit J.K. Rowlings zevendelige boekenserie Harry Potter. De andere drie afdelingen zijn Griffoendor, Huffelpuf en Ravenklauw.

Het is gesticht door de middeleeuwse tovenaar Zalazar Zwadderich en staat bekend om zijn sluwe, vindingrijke en ambitieuze studenten. Het bestaat voornamelijk uit volbloed studenten, als gevolg van het wantrouwen van Dreuzeltelgen door zijn stichter. Op het wapen staat een slang en de afdelingskleuren zijn groen en zilver. Het afdelingshoofd was Severus Sneep, maar hij werd in 1997 als afdelingshoofd vervangen door Hildebrand Slakhoorn. Het afdelingsspook is de Bloederige Baron.

Zwadderich representeerd het element water, omdat slangen vaak worden geassocieerd met de zee en meren in de West-Europese mythologie, evenals dat het soepele en flexibele dieren zijn. Daarnaast worden de afdelingskleuren geassocieerd met de wateren rond meren die vaak groen zijn, en het zilver met regenwater. De zandloper met afdelingspunten bevat groene smaragden.

Zwadderich logo op Pottermore.png

Het logo van Zwadderich op Pottermore.

EigenschappenEdit

Zwadderaars neigen ambitieus, sluw, sterke leiders en prestatiegericht te zijn. Ze hebben ook zeer ontwikkelde zintuigen met betrekking tot zelfbehoud. Dit betekend dat Zwadderaars de neiging hebben om te aarzelen alvorens te handelen, om zo de mogelijke resultaten af te wegen, voor uiteindelijk te beslissen wat er moet gebeuren.

Volgens Professor Perkamentus waren slimheid, vindingrijkheid, vastberadenheid en "een zekere minachting van de regels" de kwaliteiten die Zwadderich het meeste prijste in zijn studenten. Ook merkte Perkamentus op dat Harry al deze kwaliteiten bezat, ondanks het feit dat hij een Griffoendor was.

BloedzuiverheidEdit

De Sorteerhoed beweert dat bloedzuiverheid een factor is in het sorteren van Zwadderaars. Dit suggereert dat het zijn beslissingen baseert op de standpunten van de studenten, in plaats van een accurate test op de achtergrond van de student. Dreuzeltelg Zwadderaars bestaan, maar zijn zeer zeldzaam, zoals beledigend opgemerkt door Kolier, een Bloedhond. Toch is er wel degelijk bewijs van Zwadderaars die halfbloed waren, zoals niemand minder dan Marten Asmodom Vilijn zelf, Dorothea Omber en Severus Sneep. Harry Potter belandde ook bijna in Zwadderich, maar omdat hij er om had gevraagd, werd hij in Griffoendor geplaatst. Ook worden volbloed heksen en tovenaars niet automatisch in Zwadderich geplaatst. Er zijn namelijk verschillende voorbeelden van volbloed heksen en tovenaars die in de andere afdelingen zijn geplaatst, zoals de Wemel familieSirius ZwartsMarcel Lubbermans en James Potter in Griffoendor, Ernst Marsman in Huffelpuf en Morag MacDougal en Stephen Cornfoot in Ravenklauw.

In tegenstelling tot de wensen van de andere stichters van Zweinstein, wilde Zalazar Zwadderich een strikter beleid van de toelating tot de school —strikt en alleen voor volbloed studenten. De ruzie die daarop volgde leidde voor Zwadderich tot het verlaten van de school en het achterlaten van de Geheime Kamer. Een millennium later worden de studenten van zijn afdeling nog steeds beschouwd als volgers van zijn mening, en lijken publieke meningen over iemands bloedzuiverheid dan ook vaker voor te komen bij Zwadderich dan de andere afdelingen.

Deze onenigheid over bloedzuiverheid, wat er voor zorgde dat de vriendschap tussen Zalazar Zwadderich en Goderic Griffoendor werd verbroken, is dan ook de oorsprong van de rivaliteit tussen Zwadderich en Griffoendor. Zwadderich en Griffoendor zijn over het algemeen elkaars rivalen in Zwerkbal en in de strijd om de Afdelingsbeker, die Zwadderich zeven jaar op rij had gewonnen, voordat Harry Potter in 1991 op Zweinstein kwam. Het komt ook zelden voor dat Zwadderaars en Griffoendor vriendelijk met elkaar omgaan, maar ze weten wel de gemeenschappelijke vijandigheid naar elkaar te delen. Dit was vooral het geval tijdens de Eerste en Tweede Tovenaarsoorlog. Tijdens de tweede oorlog waren er namelijk geen Zwadderaars lid van de Strijders van Perkamentus, hoewel dit zou kunnen komen doordat Hermelien Griffel, Ron Wemel en Harry Potter alleen mensen die zij vertrouwde uitnodigden, en alle drie een grote minachtig hadden tegenover Zwadderich. Sommige Zwadderaars weigerde de school te verdedigen tijdens de Slag om Zweinstein (hoewel ze werden gedwongen de school te verlaten toen Voldemort aanviel) met een aantal die zich samen met hun families bij de Dooddoeners aansloten. Er zijn echter uitzonderingen op alle vooroordelen zoals Zwadderaar Severus Sneep en Griffoendor Lily Evers, die beste vrienden waren tot Sneep het woord "Modderbloedje" gebruikte en zijn interesse om Dooddoener te worden groeide, waardoor Lily uiteindelijk hun vriendschap verbrak.

ReputatieEdit

Er wordt gezegd dat alle Duistere Tovenaars in Zwadderich zaten (dit is echter niet waar, gezien het feit dat Peter Pippeling een Griffoendor was en Quirinus Krinkel een Ravenklauw), hoewel het niet bekend is hoeveel er waren voordat Marten Vilijn begon met het werven van Dooddoeners. Gezien Zwadderich zijn eigen afdeling was, was het waarschijnlijk niet moeilijk voor hem om daar Dooddoeners te werven.

Het is ook nog mogelijk (hoewel zeer onwaarschijnlijk) dat de Sorteerhoed iedereen met slechte bedoelingen in Zwadderich plaatst, ongeacht of zij nu sluw of ambitieus zijn. Vincent Korzel en Karel Kwast waren allebei echter ongeloofelijk dom en hoefde niet slim of sluw om in Zwadderich geplaatst te worden. Hoewel het blijkt dat ze toch enkele eigenschappen van Zwadderich bezaten. De laffe Peter Pippeling is tenslotte ook niet in Griffoendor geplaatst vanwege zijn dapperheid, maar vanwege zijn ridderlijkheid. Het is ook waarschijnlijk dat Korzel en Kwast er gewoon door proces van eliminatie zijn geplaatst, doordat ze geen van de andere afdelingen hun eigenschappen vertoonde (zoals de eerlijkheid van Huffelpuf, intelligentie van Ravenklauw of de moed van Griffoendor).

Wel moet worden opgemerkt dat er Zwadderaars bestaan die tegen het gebruik van Zwarte Kunsten en discriminatie op basis van bloedzuiverheid bestaan, zoals Hildebrand Slakhoorn en Andromeda Tops; Tops is gerelateerd aan vele duistere heksen en tovenaars (met name haar zus Bellatrix van Detta, zwager Lucius Malfidus en haar neefje Draco Malfidus), maar koos ervoor om haar familie achter zich te laten en te trouwen met Dreuzeltelg Ted Tops. Ook de trouw van Severus Sneep bleek uiteindelijk in de richting van Albus Perkamentus, die als een dubbelagent werkte voor de Orde van De Feniks. Verder zijn er ook nog duistere tovenaars van andere afdelingen geweest; Peter Pippeling, die James en Lily Potter heeft verraden aan Heer Voldemort, was een Griffoendor.

Sluwheid en ambitie worden gemakkelijk met verkeerde doeleinden vergeleken, maar zijn niet zozeer negatief; Bovendien kunnen durf, intelligentie en loyaliteit ook negatief benadrukt worden. Zwadderaars worden meestal weinig de les gelezen, doordat ze hun eigen leven meer waard vinden dan de levens van andere. Toen Harry probeerde weg te lopen, omdat hij bang was dat zijn aanwezigheid zijn vrienden in gevaar bracht, zag Firminus Nigellus Zwarts hem en zei: "Wij Zwadderaars zijn moedig, ja, maar niet dom. Wanneer we de keuze krijgen, zullen we er altijd voor kiezen om onze eigen nek te redden". Er zijn echter uitzonderingen op deze regel zoals Sneep, waarvan Harry zei dat het een Zwadderaar was en waarschijnlijk de dapperste man die hij ooit had gekend, en Regulus Zwarts die zijn leven gaf in een poging om één van de Gruzielementen van Voldemort te vernietigen.

De waarheid is dat, terwijl de meeste duistere tovenaars afkomstig zijn uit Zwadderich, veel studenten geen duistere bedoeldingen hebben. Tijdens de Slag om Zweinstein, terwijl alle Zwadderaars de school verlieten voordat het gevecht begon, keerde er een aantal samen met professor Slakhoorn terug ter versterking in de strijd tegen Voldemort en zijn Dooddoeners.

LeerlingenkamerEdit

De leerlingenkamer van Zwadderich bevindt zich in de kerkers van het kasteel, onder het Zwarte Meer. Hierdoor hangt er een groene gloed door de leerlingenkamer. Harry Potter betrad samen met Ron Wemel de leerlingenkamer in hun tweede jaar om te achterhalen of Draco Malfidus de Geheime Kamer had geopend. Om binnen te komen moet het goede wachtwoord tegen een vochtige, stenen muur gesproken worden, waardoor er een verborgen stenen deur opzij zal schuiven en er een rechthoekig gat onstaat wat leidt naar de leerlingenkamer. Het enige bekende wachtwoord is "bloedzuiver", wat werd gebruikt in 1992.

AfdelingshoofdEdit

Het afdelingshoofd van Zwadderich tijdens Harry's eerste zes jaar was Severus Sneep. Toen hij echter in 1997 vluchtte nam toverdrankmeester Hildebrand Slakhoorn het over. Bij Sneep's terugkeer als Schoolhoofd later dat jaar, heeft hij Slakhoorn's benoeming goedgekeurd, gezien het feit dat hij toen geen Dooddoeners als nieuwe afdelingshoofden heeft toegewezen.

Lijst van bekende ZwadderaarsEdit

Enkele bekende Zwadderaars:

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus
Zweinstein Afdelingen:
   
Zwadderich
Naam van Stichter: Goderic Griffoendor · Helga Huffelpuf · Rowena Ravenklauw · Salazar Zwadderich
Afdelingshoofd: Minerva Anderling · Pomona Stronk · Filius Banning · Hildebrand Slakhoorn
Afdelingsgeest: Haast Onthoofde Henk · Dikke Monnik · Grijze Dame · Bloederige Baron

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki