Wikia

Harry Potter Wiki

Zweinstein Afdelingen

2.863pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Hogwarts Houses.gif

De vier stichters van Zweinstein vonden ieder bepaalde karaktereigenschappen erg belangrijk. Ze verdeelden de leerlingen in vier groepen en gaven ieder aan één van die groepen les.

  • Griffoendor koos zeer moedige leerlingen uit.
  • Ravenklauw koos zeer intelligente leerlingen uit.
  • Zwadderich koos zeer ambitieuze of sluwe leerlingen van enkel zuiver bloed uit.
  • Huffelpuf koos de meest vlijtige leerlingen uit en gaf bovendien les aan leerlingen die niet door de andere drie stichters werden uitgekozen.

De scheiding in vier afdelingen bestaat tot op de dag van vandaag. De vier stichters hebben een hoed op magische wijze intelligentie geschonken, zodat deze hoed alle nieuwe leerlingen (in plaats van de stichters) kan sorteren. De hoed wordt dan ook de Sorteerhoed genoemd. Opmerkelijk is overigens, dat de hoed zelf liever een vereniging van de afdelingen zou zien. Hij is bang dat de vierdeling Zweinstein niet ten goede komt, zeker niet als er ook nog eens vijanden (zoals Heer Voldemort) búíten Zweinstein zijn.
De verschillende afdelingen hebben elk een eigen leerlingenkamer en slaapzalen. Verder kent Zweinstein een puntensysteem: triomfen leveren afdelingspunten op; overtredingen zorgen voor puntenaftrek. De afdeling met de meeste punten wint aan het einde van elk schooljaar de afdelingsbeker.

Bekend om dapperheid, ridderlijkheid, durf en moed harde werkers die trouw en geduldig zijn bij de pinken, geleerd, flinke dosis gezond verstand sluw en schuwt echt niets, zolang het doel maar wordt bereikt
OprichterGoderic GriffoendorHelga HuffelpufRowena RavenklauwZalazar Zwadderich
Afdelingskleuren rood (keel) geel blauw (azuur) groen (sinopel)
goud zwart (sabel) brons zilver
Dier op het afdelingswapenleeuwdasadelaarslang
AfdelingsgeestHeer Hendrik van Malkontent tot Maling (Haast Onthoofde Henk) De Dikke Monnik De dochter van Rowena Ravenklauw (De Grijze Dame) De Bloederige Baron
Leerlingenkamer In de toren van Griffoendor, die op de zevende verdieping is; deze wordt bewaakt door een portret van de Dikke Dame, die alleen opzij gaat als men het juiste wachtwoord geeft. In het souterrain, in de buurt van de keukens. In de Westertoren. Wanneer je het juiste antwoord op een cryptisch raadsel geeft, word je naar binnen gelaten. Vlakbij de kerkers, onder in het kasteel van Zweinstein. In de leerlingenkamer heerst een groene gloed, omdat de kamer onder het grote meer gelegen is. De leerlingenkamer is te bereiken door bij een muur het juiste wachtwoord te geven.
Afdelingshoofd professor Minerva Anderling professor Pomona Stronk professor Filius Banning tot aan de lente van 1997 professor Severus Sneep. Zijn opvolger is professor Hildebrand Slakhoorn, die eerder ook al hoofd van Zwadderich was. Professor Sneep werd in boek 7 schoolhoofd.
Tovenaars en heksen die op deze afdeling zitten/zaten:

BronEdit

Around Wikia's network

Random Wiki