Wikia

Harry Potter Wiki

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus

Overleg0
2.841 pagina's
op deze wiki
DivinationHarryRon

harry en ron bij waarzegerij

Wegens het uitkomen van alweer het laatste deel uit de serie moeten deze pagina's zo snel mogelijk worden aangepast. Klik dus op bewerken
Haal dit sjabloon alleen weg als de pagina goed aangepast
Voor een lijst pagina zie hier
.Zweinstein
Locatie informatie
Locatie

Zweinsveld,Schotland

Eigenaar

Schoolhoofd

Bewoner(s)

Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus (Engels: Hogwarts School of Witchcraft and Wizardry) is een Britse toverschool gelegen in Schotland. De exacte locatie kan nooit worden ontdekt, omdat de school wordt verborgen is door de krachtigste spreuken.

Afdelingen Bewerken

Hogwarts Houses
Zweinstein2

zweinstein's wapen

De vier stichters van Zweinstein vonden ieder bepaalde karaktereigenschappen erg belangrijk. Ze verdeelden de leerlingen in vier groepen en gaven ieder aan één van die groepen les.`

  • Griffoendor koos zeer moedige leerlingen uit.
  • Ravenklauw koos zeer intelligente leerlingen uit.
  • Zwadderich koos zeer ambitieuze of sluwe leerlingen van enkel zuiver bloed uit.
  • Huffelpuf koos de meest vlijtige en trouwe leerlingen uit en gaf bovendien les aan leerlingen die niet door de andere drie stichters werden uitgekozen.

De scheiding in vier afdelingen bestaat tot op de dag van vandaag. De vier stichters hebben een hoed op magische wijze intelligentie geschonken, zodat deze hoed alle nieuwe leerlingen (in plaats van de stichters) kan sorteren. De hoed wordt dan ook de Sorteerhoed genoemd. Opmerkelijk is overigens, dat de hoed zelf liever een vereniging van de afdelingen zou zien. Hij is bang dat de vierdeling Zweinstein niet ten goede komt, zeker niet als er ook nog eens vijanden (zoals Heer Voldemort) buiten Zweinstein zijn. De verschillende afdelingen hebben elk een eigen leerlingenkamer en slaapzalen. Verder kent Zweinstein een puntensysteem: triomfen leveren afdelingspunten op; overtredingen zorgen voor puntenaftrek. De afdeling met de meeste punten wint aan het einde van elk schooljaar de afdelingsbeker.

De afdelingen van Zweinstein
Wapen Afdeling Bekend om Opgericht door Afdelingsgeest Leerlingenkamer
Gryffindorcrest Griffoendor Dapperheid, ridderlijkheid, durf en moed Goderic Griffoendor Heer Hendrik van Malkontent tot Maling In de toren van Griffoendor, die op de zevende verdieping is; deze wordt bewaakt door een portret van de Dikke Dame, die alleen opzij gaat als men het juiste wachtwoord geeft.
Hufflepuffcrest Huffelpuf Aardige, hardwerkende, trouwe leerlingen, ook diegene die niet doorde andere stichters zijn gekozen Helga Huffelpuf Dikke Monnik In het souterrain, in de buurt van de keukens.
Ravenclawcrest Ravenklauw Bij de pinken, geleerd, flinke dosis gezond verstand Rowena Ravenklauw Helena Ravenklauw, ookwel de grijze dame. In de Westertoren. Wanneer je het juiste antwoord op een cryptisch raadsel geeft, word je naar binnen gelaten.
Slytherincrest Zwadderich Sluw en schuwt echt niets, zolang het doel maar wordt bereikt, nam alleen leerlingen van zuiver bloed Zalazar Zwadderich De Bloederige Baron Vlakbij de kerkers, onder in het kasteel van Zweinstein. In de leerlingenkamer heerst een groene gloed, omdat de kamer onder het grote meer gelegen is. De leerlingenkamer is te bereiken door bij een muur het juiste wachtwoord te geven.

Geschiedenis van Zweinstein Bewerken

Het prachtige Zweinstein Hogeschool voor Hekserij & Hocus Pocus, werd ongeveer 1000 jaar geleden door twee tovernaars en twee heksen opgericht. Ze waren Goderic Griffoendor, Helga Huffelpuf, Rowena Ravenklauw en Zalazar Zwadderich. De precieze datum is onbekend,sommige bronnen vermelden 973 als stichtingsdatum (de val van het Zuidelijk Koboldenrijk) en anderen hebben het over 512 (de Gouden Eeuw van Merlina de Goede). In ieder geval verschaft geen enkele bron ons echte duidelijkheid.

Samen bouwden ze een kasteel, ver van nieuwsgierige dreuzel-ogen. Magie werd namelijk gevreesd door de gewone mensen. Heksen en tovenaars werden vervolgd en op de brandstapel gegooid. Ze vertegenwoordigden elk een aspect van de tovenaarswereld dat ze naar buiten wilde brengen in de nieuwe studenten. De vier heksen en tovenaars hebben een paar jaar harmonieus samengewerkt. Ze zochten kinderen die tekenen van tovertalent vertoonden en brachten die naar het kasteel om hen echte toverkunsten te leren. Toen het echter te veel werd om de kinderen zelf uit te kiezen, schonken ze een hoed hersens en ontstond daar de Sorteerdhoed.

Maar toen kregen ze ruzie. Zwadderich vond dat onderwijs in de toverkunst beperkt moest blijven tot de oude, zuiver magische families. Hij wilde niet dat kinderen van Dreuzelouders, die hij onbetrouwbaar vond, werden toegelaten op de school. Zo groeide een kloof tussen Zwadderich en de anderen.Na een tijdje volgde er een conflict tussen Zwadderich en Griffoendor en verliet Zwadderich de school. Ook nu kun je dat nog merken, Zwadderich en Griffoendor zijn altijd elkaars vijanden.

Volgens de legende bouwde Zwadderich toen een verborgen kamer in het kasteel. Hij alleen wist van het bestaan van die ruimte. Dit is de Geheime Kamer. Hierin verstopte hij iets heel gruwelijks. Zwadderich zou die Geheime Kamer verzegeld hebben. De kamer zou pas geopend kunnen worden als zijn eigen, ware erfgenaam op school zou arriveren. Alleen die erfgenaam zou het zegel kunnen verbreken, de kamer openen en de gruwel die in de kamer is ontketenen. Deze gruwel kon hij dan gebruiken om de school te zuiveren van hen die het niet waardig zijn om magie te mogen leren; de Dreuzelkinderen en de Modderbloedjes. Op deze manier zou Zwadderich toch zijn zin krijgen. (meer hierover in het hoofdstuk de Geheime kamer) Inmiddels is de basilisk echter om het leven gebracht.

Ongeveer drie honderd jaar na dat de school werd opgericht, werd het Toverschool Toernooi voor her eerst gehouden tussen de drie meest prestigieuze magische scholen in Europa: Zweinstein, de Beauxbatons Academie voor Toverkunst , en de Klammfels Instituut. Dit toernooi werd beschouwd als de beste manier voor de tovenaars van verschillende nationaliteiten te ontmoeten en te socialiseren. Het toernooi werd zes eeuwen gehouden, tot dat de dood als tol te hoog werd, en het toernooi werd gestaakt.

Schoollied Bewerken

Zweinstein heeft een schoollied, dat voor zover bekend alleen in het eerste boek gezongen wordt. Iedereen mag het lied op zijn eigen melodie en tempo zingen. Het schoolhoofd laat met behulp van zijn toverstok de tekst zien. Dit is de tekst:

Zweinstein, Zweinstein, zwijnig Zwijnstein, Leer ons toch volop. Of we nu oud en kaal zijn, Of jong met een puistenkop. Prop onze hoofden vol met weetjes, Hopelijk voelen ze zich daar thuis, Want nu zijn ze leeg en tochtig, Vol vliegjes, stof en gruis. Leer ons wat het weten waard is, Maak ons ietsje minder dom, Doe je best, dan doen wij de rest, En studeren onze hersens krom!

Ook zingt de Sorteerhoed elk jaar een ander lied. Ron denkt dat de Hoed het hele jaar door een lied bedenkt om op de eerste schooldag te zingen. Harry heeft pas in het vierde boek door dat het elke keer een ander lied is omdat hij in het tweede en derde jaar niet bij de sorteerceremonie was

HP72-FP-00015-900x506

De grootte van het kasteel Bewerken

Het kasteel van Zweinstein is zo groot dat het huis van de Duffelingen gemakkelijk in de Grote Zaal gepast zou hebben. Dit wil heel wat zeggen. Het kasteel staat aan een meer. Er rusten betoveringen op zodat als Dreuzels naar het kasteel kijken, ze alleen maar een ruïne van een kasteel en een bordje met dat ze moeten oppassen voor instortingsgevaar zien.

SchoolhoofdenBewerken

Plaatsvervangende HoofdenBewerken

Hoofden van de HuizenBewerken

GriffoendorBewerken

HuffelpufBewerken

RavenklauwBewerken

ZwadderichBewerken

Personeel Bewerken

Zweinstein heeft een groot aantal getalenteerde professoren die les geven aan de leerlingen. Andere funcie zijn bijvoorbeeld: concierge, jachtopziener of sleutelbewaarder.

Hoofden van Zweinstein Bewerken

Plaatsvervangende schoolhoofden Bewerken

Hoofden van afdelingen Bewerken

Griffoendor Bewerken

Huffelpuf Bewerken

Ravenklauw Bewerken

Zwadderich Bewerken

Hoogleraren Bewerken

Astronomie Bewerken

Voorspellend Rekenen Bewerken

Verzorging van Fabeldieren Bewerken

Bezweringen Bewerken

Verweer Tegen de Zwarte Kunsten Bewerken

Waarzeggerij Bewerken

Kruidenkunde Bewerken

Geschiedenis van de Toverkunst Bewerken

Dreuzelkunde Bewerken

Muziek Bewerken

  • Professor Banning  (geeft les aan het koor)

Toverdranken Bewerken

Gedaanteverwisselingen Bewerken

Verschijnselen Bewerken

Ondersteunend Personeel Bewerken

Concierge Bewerken

Verpleegster Bewerken

HelersBewerken

Jachtopziener Bewerken

Scheidsrechter Zwerkbal Bewerken

Hoofd van de Bibliotheek Bewerken

OnbekendBewerken

In de zevende film en boek wordt zweinstein volledig Verwoest alls was verwoest. Daarna werd hij weer gerepareerd door Minerva anderling.

BronBewerken

Rond het netwerk van Wikia

Willekeurige wiki